Image Hij is aan rechts aangeboren doof en hoort links zonder gehoorapparaat slechts voor 15 procent. Maar karter Bas Lammers – géén familie van voormalig Formule 1-coureur Jan Lammers – ziet het niet als een nadeel en bewijst dat ook.
De 23-jarige fulltime coureur uit 's-Gravendeel kroonde zich afgelopen weekeinde op het circuit van Wackersdorf in Duitsland tot Europees kampioen in de 125cc klasse, het mooiste succes uit zijn loopbaan.

Lammers ziet zijn gehoorbeperking niet als een belemmering. ,,Daardoor zijn mijn ogen misschien weer beter dan die van anderen. En als er iets stuk is aan de kart, voel ik het wel aan de vibraties. Met gehoorapparaat kan ik aan één oor voor 85 procent horen, maar rijden doe ik altijd zonder. Anders word ik gek van de herrie.''

De geboren Brabander leerde het karten in de Hoeksche Waard, op de baan in Strijen. ,,Daar ging ik als kind al trainen. Een vriend van de familie die een keer meeging, beloofde me kartschoenen als ik die baan onder de 40 seconden kon rijden. Ik was 7. Net voordat de baan die dag sloot, haalde ik die tijd. Sindsdien ging het alleen maar beter.''

Tien jaar lang stond zijn vader hem bij. Maar na het behalen van zijn mavo-diploma was het budget op. Uitgerekend op dat moment kreeg Lammers een aanbieding van een fabrieksteam om in Zwitserland te gaan wonen en fulltime te karten. Hij reisde voor het karten de hele wereld over en won de Europese klasse voor de Formule A (100 cc motoren). In 2005 maakte Lammers een uitstapje naar het autoracen, de Formule Renault. Het resultaat, een derde plaats in het kampioenschap en de titel van beste nieuwkomer, mocht er zijn. ,,Maar de sponsor kwam te overlijden en het budget viel daardoor weg. De autosport is hartstikke duur. Voor 100 euro kun je een dagje karten. In de autosport kost je dat 2500 euro,'' zegt Lammers die wel hoopt op een nieuwe kans in de autosport. ,,Maar ik stap alleen over als de sponsoring goed is geregeld.''

Tot die tijd gaat hij verschrikkelijk hard in een kart. ,,We bereiken topsnelheden van 200 kilometer per uur. Alles moet kloppen, want het materiaal is van iedereen ongeveer hetzelfde. De rijder maakt het verschil.''

Bron: AD