Image HELVOIRT - Hij woont in Schijndel, volgde een opleiding bij het Instituut voor Doven (Viataal) in Sint- Michielsgestel, werkte 24 jaar via WSD Boxtel in de Schijndelse metaalafdeling van WSD en zit alweer ruim een jaar bij de kruiwagenfabriek Matador in Helvoirt. Gisteren vierde Louis van Galen zijn 25-jarig jubileum bij de

WSD.

Van Galen was erg onder de indruk van alle aandacht die hij in de kantine van het Helvoirtse bedrijf kreeg. De Schijndelaar kreeg uit handen van zijn baas, directeur Paul Belgers van Matador, een zilveren kruiwagen. "Je moet hem wel achter je fiets binden om hem mee naar huis te krijgen", grapte Belgers tegen zijn dove medewerker die kan liplezen en gebarentaal kent. WSD-consulente reïntegratie Eugenie Kemperman had als verrassing een grote bos bloemen bij en een levensgrote taart die ze met twee man sterk naar binnen moesten dragen. "Wij vinden dit een bijzondere gebeurtenis. Toen de metaalafdeling in Schijndel sloot, hebben we Louis hier in Helvoirt kunnen plaatsen. Dat is een hele overgang van een beschermde werkplek naar een bedrijf buiten de deur. Maar het is Van Galen zeer goed afgegaan. Hij rijdt elke dag op de fiets van Schijndel naar Helvoirt naar het werk. En Matador is blij met zijn komst. Ze zitten erg om goed personeel verlegen", zegt Kemperman.

Toen de enorme WSD-taart werd aangesneden, kwamen er wel opmerkingen: "Hier kunnen we vanmiddag nog met zijn allen een keer van snoepen", zei een van de 75 medewerkers van het bedrijf.

Louis van Galen hield na Kemperman en Belgers natuurlijk zelf ook een toespraakje. "Bedankt allemaal voor de aandacht. Ik heb het bij Matador erg naar mijn zin met fijne collega's. Bedankt voor het cadeau."

Belgers maakte vervolgens een geruststellende opmerking: "We brengen die zilveren kruiwagen gewoon naar Schijndel, met de auto. En de bloemen ook." Er toen kwam een grote glimlach op Van Galens lippen.

De Matador is een flinke speler in de markt van de kruiwagens. Er worden dagelijks tussen de vijfhonderd en duizend kruiwagens gemaakt. Ook ander rollend materieel als steekwagens komen uit Helvoirt. Het bedrijf van Belgers assembleert bovendien kruiwagens die in bouwpakketten uit het buitenland worden ingevoerd en bestemd zijn voor de Europese markt. "We hebben al Polen in dienst gehad, maar zien ook graag Nederlandse werknemers. WSD kan voor ons dus veel betekenen. We hadden al eerder een dove medewerker. Met Louis gaat het goed. Het scheelt ook dat we lean-production hebben. We hebben overal instructies met beelden (fotootjes) in het bedrijf. Zo weten ze hoe het werkt."

Bron: Brabants Dagblad