Image Met je collega’s biologisch koken voor daklozen of een jeugdopvangcentrum opknappen. Steeds meer bedrijven gaan op maatschappelijk verantwoorde personeelsuitjes. Op een mistig weilandje in de Teteringse bossen trapt een man met een verbeten gezicht een konijnenhok in elkaar. Even verderop loopt een vrouw rond met een kip onder haar arm. Een groep jonge mensen in knaloranje T-shirts over hun jassen sjort met blote handen de oude houten palen van een scheef hekwerk uit de grond. ‘Waar zijn de dieren?’, gilt een meisje met een groen shirt waar ‘Sjef’ op staat. ‘Heeft iemand de schapen opgeborgen?’ Een haan doet zijn uiterste best om boven het lawaai uit te kraaien.

De indringers die de ochtendrust in Jeugddorp Laanzicht verstoren, zijn een kleine achthonderd medewerkers en interimmers van personeelsbemiddelaar Vitae. In het holst van de nacht zijn zij vanuit het hele land in touringcars naar Brabant vertrokken, met een lange dag noeste arbeid in het vooruitzicht. Allemaal voor het goede doel. Op het uitgestrekte terrein wachten tientallen andere klusjes waar het Jeugddorp zelf geen geld of tijd voor heeft, zoals het opknappen van het dierenverblijf en de aanleg van een voetbalveldje. De gezinshuizen, waar ouders met hun eigen kroost en minstens vier pleegkinderen wonen, kunnen bovendien wel een lik verf gebruiken.

Goed voor imago

Steeds meer bedrijven volgen het voorbeeld van Vitae, dat zijn medewerkers al sinds 1996 geregeld een dag inzet voor een goed doel. Dat bevestigt oprichter André van den Berg van Impaction, een bedrijf dat gespecialiseerd is in ‘maatschappelijke motivatieprogramma’s’. Dergelijke personeelsuitjes zijn volgens hem een win-winsituatie voor iedereen. ‘Het goede doel profiteert ervan, maar ook het imago van het bedrijf. Mensen willen graag bij een maatschappelijk betrokken organisatie werken of er zaken mee doen.’

Ook oprichtster Willemijn Kemp van Vital Interest Projects ziet die ontwikkeling. Haar bedrijf organiseert op maat gemaakte ‘bedrijfsuitjes met meerwaarde’, die variëren van biologisch koken voor daklozen tot gewonde zeehonden helpen in Pieterburen. Onlangs organiseerde ze voor vijftig Philips-medewerkers een uitstapje naar Artis met dove bejaarden, dat werd voorafgegaan door een spoedcursus gebarentaal.

Volgens Van den Berg dienen personeelsuitjes steeds vaker als creatieve invulling van het beleid van bedrijven op het gebied van duurzaam onderschap. Het uitje moet passen binnen de organisatiedoelstellingen. Zo stond voor Philips intermenselijk contact centraal, zegt Kemp. ‘Vandaar dat ze deze activiteit verkozen boven iets opknappen. Voor andere bedrijven heeft bijvoorbeeld teambuilding prioriteit.’

In Jeugddorp Laanzicht is de chaotische productiviteit van de eerste uren om tien uur ’s morgens tot een nulpunt gedaald. Met in de ene hand een bekertje koffie en in de andere een sigaret staan groepjes Vitae’ers rond de kinderboerderij te kijken naar de enkelingen die nog wel een klusje hebben. De verfploeg kan niet verder omdat de beits op is, de hekkenbouwers wachten op nieuwe planken. De aanleg van het voetbalveldje ligt stil omdat de grasmaaier het heeft begeven.

Marieke, die een gezinshuis aan het verven is, kijkt niet vrolijk. De 24-jarige consultant uit Arnhem, roze regenlaarzen over haar skinny jeans, staat met haar blote handen in een emmer koud water met ammonia. Werkhandschoenen worden nu pas gehaald bij een bouwmarkt. ‘Als de zon scheen zou het misschien best leuk zijn om hier wat te verven’, klappertandt ze. ‘Maar nu zat ik liever op kantoor.’ Ook Maarten, die op zijn nette leren schoenen een stal uit staat te mesten, verlangt naar zijn bureaustoel. ‘Daar sta je dan tot je enkels in de stront. Dat stond niet in de brief!’

Een aannemer die door Vitae is ingeschakeld als werkopzichter, kijkt hoofdschuddend toe. Het werk had volgens hem gemakkelijk met half zoveel mensen gedaan kunnen worden. Was het inderdaad niet efficiënter geweest om het geld voor de actie opzij te leggen en professionals in te huren om het werk op te knappen?

Onbetaalbaar

Nee, zegt directielid Peter Blokland van Vitae stellig. ‘Dat zou onbetaalbaar zijn. Deze actie is haalbaar doordat onze medewerkers al betaald zijn en verreweg de meeste materialen gesponsord.’ Zo heeft Vitae via relaties vierhonderd meter hekwerk geregeld, een splinternieuwe keuken en een hele berg speeltoestellen. Bedrijven als Bo-Rent en Boels hebben gratis materialen en gereedschap ter beschikking gesteld. Daarnaast heeft de actie Vitae nog ongeveer 100.000 euro gekost, zegt Blokland. ‘Maar met alleen dat bedrag hadden we het hele project nooit kunnen realiseren.’

Om vijf uur ’s middags zijn alle groepen klaar. Zelfs het voetbalveldje is af, met hulp van een geleende grasmaaier van een boer in de buurt. De tap gaat open en de barbecues aan. Directeur Jan van Wirdum van het Jeugddorp vond het ‘een absolute topdag’. ‘Zonder Vitae zouden we dit nooit hebben kunnen realiseren.’

En ook de meeste medewerkers zijn voldaan. ‘We hebben ook elk jaar een survivalweekend in de Ardennen’, zegt senior consultant Astrid uit Breda, ‘maar dit geeft veel meer voldoening.’ Ook Marijn, die via Vitae is gedetacheerd bij een ingenieursbureau, vindt het leuker dan een personeelsfeest. ‘Zo doen we iets terug voor de maatschappij. We hebben ons vandaag echt nuttig gemaakt.’

Bron: De Pers