Landelijk

Maartje de Kam over haar sieradenlijn NO SHAME

Reclameweek.nl
Image Recent presenteerde Maartje de Kam haar bijzondere sieradenlijn NO SHAME. De Kam (22) heeft voor haar afstudeerproject aan Hand en Design sieraden ontworpen en gemaakt voor hoortoestellen. De ontwerpster is zelf slechthorend en drager van hoortoestellen. De Kam organiseerde een catwalkshow bij Viataal in Sint Michielsgestel, waar de sieraden zijn

gepresenteerd. ReclameWeek sprak met De Kam over dit unieke project.

Wanneer kwam je op dit idee?
‘Na verschillende leerzame stageperiodes gedurende mijn opleiding is mijn passie voor vormgeving en vervaardigen van sieraden ontstaan. Op een goede ochtend werd ik wakker en wist ik, dit is wat ik wil doen als afstudeerproject. Gehoorsieraden ontwikkelen en het mooie is dat ik ze zelf ook kan dragen, omdat ik als draagster van hoortoestellen ook tot de doelgroep behoor.’

Gaan je sieraden van uitbundig tot ingetogen, of zit het meer op 1 lijn? Heb je sieraden voor verschillende gelegenheden?
‘Mijn gehoorsieraden gaan van uitbundig tot ingetogen. Ik heb met verschillende stijlen, gelegenheden en leeftijden rekening gehouden. Zo heb ik bijvoorbeeld  een gepunnikt kapje voor het hoortoestel ontworpen in verschillende kleuren, zelf draag ik deze graag op een ‘doordeweekse’ dag.  Voor chiquere gelegenheden draag ik een groter opvallend sieraad bijvoorbeeld  een in zilver bewerkte `vlies` die je aan het oorstukje  kunt bevestigen.’

Hoe ben je te werk gegaan met de productie?
‘Tijdens mijn afstudeerperiode heb ik stage gelopen bij Orefario, edelsmeedkunst en bij Corina Rietveld,  sieradenontwerpster.  Bij deze stages heb ik mijn sieradenlijn  kunnen ontwikkelen en vervaardigen.’ 

Welke praktische voorwaarden heeft het sieraad, waar je gaandeweg bent achtergekomen?
‘Het belangrijkste is het gewicht. Het sieraad mag  bijvoorbeeld niet meer dan ongeveer 7 gram wegen, anders wordt het een overbelasting voor het oor en het hoortoestel. Mijn uitdaging is dus om zo lichtgewicht mogelijk tot mooie ontwerpen te komen.’

Hoe ben je bij de hoofdsponsor terechtgekomen?
‘Als slechthorende ben ik klant bij Beter Horen. Zodoende kwam ik op het idee om Beter Horen te benaderen voor sponsoring voor mijn catwalkshow afgelopen 5 juni. Dit pakte zeer positief uit.’

Reageerden zij direct enthousiast, of moest je ze nog wat overtuigen?
‘Beter Horen reageerde vrijwel direct heel enthousiast. Het dragen van een hoortoestel kent nog altijd veel taboes. Beter Horen heeft aangegeven dat zij graag een initiatief ondersteunen dat bijdraagt  aan  de acceptatie van gehoorverlies.’

Is het echt je doel slechthorendheid uit de eventuele taboesfeer te halen hiermee?
‘Mijn doel is om het hoortoestel modegevoeliger te maken, waarom een bril wel als modeitem en een hoortoestel niet? Een hoortoestel draag je voor een langere periode en je kunt er veel mee. Daarom hoef je je er niet voor te schamen. Een gehoorsieraad staat leuk en het maakt het alleen maar makkelijker omdat hiermee ook je gehoorbeperking zichtbaarder wordt.’

Heb je daarom voor die expliciete naam gekozen? Had je ook nog andere namen als optie?
‘Ja, No Shame staat voor schaamteloos. Ook al heb een handicap, je bent even veel waard als ieder ander.’

Wat zijn je ambities/plannen met dit project?
‘Ik ben nu in gesprek met Beter Horen over een eventuele vervolg  van de sieradenlijn. In ieder geval wil ik de sieradenlijn verder ontwikkelen en uitbreiden.’

Voor meer informatie: www.no-shame.nl.

Bron: ReclameWeek.nl