Image PRINS ALEXANDER - Problemen voorleggen aan een baliemedewerker is voor een dove zonder tolk vrijwel onmogelijk. Negen ambtenaren van de deelgemeente Prins Alexander en medewerkers van Stichting Welzijn Alexander krijgen les in gebarentaal om de doven in de toekomst beter van dienst te zijn. „Doven zijn voor de meeste mensen slecht verstaanbaar. De lippen moeten voor doven goed zichtbaar zijn en goed bewegen om te kunnen liplezen. Gebarentaal zou voor deze mensen een goede oplossing zijn,’’ vertelt Henk Koedijk, deelraadslid van de

VVD in Prins Alexander.

De cursussen die de baliemedewerkers volgen, spelen hierop in. Gebarentaal hoort ook bij het cursusprogramma. „Van mensen die de cursus al een keer eeeder hebben gedaan, hoor ik dat het eigenlijk niet eens zo moeilijk is ,’’ aldus Koedijk.

Hij heeft regelmatig contact met Stichting Welzijn Doven Rotterdam (Swedoro) en weet dat doven vaak moeite hebben om zich verstaanbaar te maken tegenover baliemedewerkers. Koedijk: „Normaal gesproken worden dove mensen vergezeld door een tolk die helpt bij het verduidelijken van hun problemen. Daardoor geven ze wel een deel van hun privéleven prijs. Dat is niet in alle gevallen even prettig.’’

In de toekomst is een tolk mogelijk niet meer nodig. „Als de medewerkers via gebarentaal kunnen communiceren met doven, hoeft de tolk niet meer mee te komen,’’ vertelt het deelraadslid.

Koedijk zegt het aantal medewerkers dat de cursus volgt, te verhogen als er meer vraag naar komt. „Als het nodig is, krijgen meer van onze medewerkers les in gebarentaal.’’

Bron: AD.nl