Image Dove kinderen kunnen hun eigen gebarentaal ontwikkelen die op dezelfde manier groeien als verbale mogelijkheden in andere kinderen als ze opgroeien. Tot deze bevinding kwamen onderzoekers van de universiteit van Chicago die jarenlang dove kinderen in Nicaragua onderzochten. “Sinds 1996 werk ik met dove adolescenten en volwassenen in Nicaragua die hun eigen gebarentaal hebben uitgevonden. Ze gebruiken die met hun familie, vrienden en buren. Ik heb geleerd dat deze

kleine talen veel karakteristieken gemeen hebben met andere talen die over de hele wereld gesproken en gebaard worden,” zegt onderzoekster Marie Coppola. “”Andere studies over deze “huis en tuin” gebaren stopten op het moment dat de kinderen naar school gingen, maar ik kon de kinderen in Nicaragua volgen die zich niet in de buurt van een school met dovenonderwijs bevonden en die bijgevolg verder op een onafhankelijke manier hun eigen taal verder ontwikkelen.” Dit onderzoek is het eerste dat aantoont dat thuisgebaren een basis is voor meer gesofisticeerde en gecompliceerde communicatie. Het viel Coppola op dat Nicaraguanen veel gebaren gebruiken bij het spreken en veel van die gebaren, zoals de gebaren die eten beschrijven, waren steeds hetzelfde. Dove kinderen pikken deze gebaren en hun betekenis op en vinden ook andere gebaren uit, die ze gebruiken om te communiceren. Dit ligt aan de basis van de ontwikkeling van de Nicaraguaanse Gebarentaal, die ontwikkeldis op een dovenschool in de hoofdstad Managua. Toen de school opende in de jaren 70, waren er alleen maar leerkrachten die geen gebarentaal kenden en ze probeerden de leerlingen te doen liplezen en spreken. De leerlingen ontwikkelden hun eigen gebarentaal om met elkaar te kunnen communiceren.

http://health.usnews.com/articles/health/healthday/2009/02/17/deaf-children-can-create-own-sign-language.html

Bron:  Vertaald nieuws voor Doven