Image Doven kunnen niet zelfstandig op een cruise. Tenminste... dat vindt reisorganisatie OAD. Een groep dove mensen willen graag mee op een cruise die wordt georganiseerd door OAD. De organisatie eist echter dat er een tolk/begeleider meegaat hoewel de reizigers dat helemaal niet nodig vinden. En het wordt nog erger: voor de tolk moet niet alleen de volledige reisprijs betaald worden, maar ook nog eens een toeslag van

75%!! 

Een groep leden van Guyot 55+ besloot dat het een leuk idee was om een riviercruise te maken. De reiscommissie toog aan de slag en vond een leuke reis langs Rijn, Moezel en Luxemburg in de reiscatalogus van OAD. De prijs was pittig, maar als groep kon je bij OAD korting krijgen, dus contact gezocht met Anita van der Meer van de afdeling groepsreizen van OAD.

Ja hoor, ze konden mee maar.... er moest wel een horende tolk/begeleider mee. Zelfs toen het reisgezelschap aangaf dat dat echt niet nodig was, ze waren immers al heel lang in staat waren om zonder begeleiding te reizen, hield OAD de poot stijf: er moest een begeleider mee. Niet alleen de eigenaars van het cruiseschip stelden dat als eis maar ook OAD zelf.

Tja, wat doe je dan als je toch met die cruise mee wilt? Je zoekt een tolk. Gelukkig werd er een gevonden die bereid was om mee te gaan. Toen ze aan OAD meldden dat ze een tolk/begeleider hadden gevonden zorgde Mw. van der Meer van OAD voor een nieuwe onplezierige verassing: de tolk moest wel gewoon het volle reisgeld betalen! Dat was heel normaal, zei mw. van der Meer, dat was een beleid dat door de directie van OAD was vastgesteld. (Op hun website spreekt OAD wel van beperkende voorwaarden voor lichamelijke- en verstandelijk gehandicapten maar nergens staat iets over blinden of doven.)

Rare situatie: OAD eist dat er een tolk meegaat maar de klant moet ook nog eens voor die eis betalen! Maar toen draaide OAD de duimschroeven nog wat verder aan: de tolk moest wel een eenpersoons-toeslag betalen van 75%!

Op deze manier maakt OAD het bijna onmogelijk voor dove mensen om mee tegaan met hun reizen. Erg dom en klantonvriendelijk!

Bron: AnnieS